Jätten (Giant)

jätten med james deanJätten (originaltitel: Giant) från 1956 var den tredje och tragiskt nog sista filmen James Dean medverkade i. Han har denna gång en mindre roll än i sina två föregående filmerna, men så fanns också stora namn som Elizabeth Taylor och Rock Hudson i rollistan. Regissör var George Stevens, som tidigare gjort bland annat En plats i solen (A Place in the Sun, 1951) och Mannen från vidderna (Shane, 1953).

Det går inte att ta miste på anslaget i filmens inledning - det är ett överväldigande epos som väntar oss. Det är också på alla sätt en storskalig film: berättelsen som löper över flera generationen och de drygt 200 minuterna i speltid.

Jätten tar sin början när Jordan ”Bick” Benedict (Rock Hudson) närmar sig delstaten Maryland dit han begett sig för att köpa en häst. Hästen visar sig vara ståtlig, men det är ägarens dotter Leslie (Elizabeth Taylor) som verkligen fångar honom.

elizabeth taylor och rock hudsonDe båda fattar snart tycke för varandra och efter en vigsel ordnats reser de som ett gift par till Bicks stora ranch i Texas. Leslie möter ett helt annat landskap i Texas ökensand än det gröna Maryland. Det blir dessutom en kulturkrock då de konservativa sedvänjorna i Texas är helt annorlunda än vad hon är van vid. Då hon ägnar uppmärksamhet åt det mexikanska folket som arbetar för Bick ombeds hon sluta upp med detta. Hon måste börja uppföra sig som en texasbo, för där nere bryr man sig inte om ”sådant folk”.

James Deans första scen som Jett Rink, en av de anställda på ranchen, visar upp en man som är osäker inför den välsituerade Leslie Benedict och hans ansats att gå fram och hälsa på henne avbryts när han ges direktiv att återgå till arbetet. Jett framställs tidigt i filmen som bitter över ställningen familjen Benedict har och deras stora markegendom. Han anser att dem stulit den från invånarna, vilket han menar att också hans föräldrar kunnat göra om dem varit mer sluga. Detta berättar han öppenhjärtlig för Leslie då han vid ett senare tillfälle får uppdraget att skjutsa henne hem. Han låter henne också veta att hon är den vackraste kvinnan som under lång tid satt sin fot på ranchen. Leslies tackar honom för komplimangen och tillägger att hon ska berätta det för sin man, vilket Jett nästan mumlande avråder från.

Det är Leslie som är Jetts drömbrud och vad han än kommer uppnå är det bristen av att inte äga henne, vilket antagonisten Bick gör, som fortsätter plåga honom.

När Bicks syster avlider efter ramlat av en häst, testamenteras ett mindre stycke mark till Jett. Han erbjuds det dubbla värdet i kontanter då Bick vill hålla sitt markområde intakt. Men i en utdragen och fascinerande scen där oberäkneligheten hos Deans karaktär märks visar det sig att han hellre vill behålla marken. Skälet uppger han vara sentimentalitet, vilket dock kan betvivlas.

james dean på väderkvarnSekvensen som följer strax efter mötet där Jett avvisar förslaget är en av filmens mest minnesvärda: vi får se hur Jett tar enmeterskliv för att utmäta sitt landområde innan han slutligen klättrar upp i en väderkvarn och blir sittande utblickandes över sin egen mark. Denna sekvens är också en parallell till en scen i Öster om Eden då Cal först ligger förnöjt och sedan springer omkring på fältet där han odlar böner.

Precis som Jett Rink i Jätten ville också den riktige James Dean komma upp sig och bli något stort. En annan noterbar likhet uppvisas då Leslie hälsar på Jett och det ligger en bok framme om att lära sig tala och skriva ”mästerlig” engelska. James Dean hade komplex för att inte matcha sitt umgänge i New York och Los Angeles när det gällde att vara sofistikerat och intellektuell – han var bara bondpojken från Indiana.

Cal Trask investerade i böner och Jett Rink investerar i utrustning för att borra efter olja. Precis när hans pengar börjar ta slut och han inte kan låna mer sprutar oljan upp i jorden. Det visar sig vara en stor åder och revanschen är ett faktum. Jetts fynd gör honom till oljemiljonär och hans förmögenhet är snart större än Bicks. Som den fattiglapp han har varit börjar han nu övervältra sig i lyx.

Jätten har dock inte James Deans karaktär i fokus utan det är främst en målning av familjen Benedict. När barnen växer upp överensstämmer inte deras önskningar med vad deras far Bick länge planerat. Den äldste sonen vill inte sköta ranchen utan läsa på Harward och bli läkare. Dessutom gifter han sig med en mexikansk kvinna.

Mot slutet av filmen tar temat kring rasism över alltmer. Det är också mot slutet av filmen som manuset visar sina brister. Dels tillåts inte Jett förbli en komplex karaktär utan får representera sinnebilden av den omoraliske som faller på sitt eget högmod. Hans lastbarhet behövs som en kontrast inför den styrkedemonstration som familjen Benedict står för då den på nytt sammanförs under en vajande fana.

Vad som slutligen befäster Bicks omvändning till att bekämpa rasdiskrimineringen som råder i södern är en slagsmålsscen, som är väl billig som avslutning på denna episka historia.

James Dean hade många invändningar på hur regissören Stevens skötte utformningen av filmen och även om han saknade Stevens yrkeskunnighet måste man hålla med om att Jätten kunde blivit bättre om Jett fått större utrymme i speltid och karaktären fått byggas vidare på.

James Dean filmer - översikt »